Thursday 12 May 2011

Kenapa Bayi Menangis?

Bayi anda menangis tanpa henti? Jangan panik.

Ada 4 kemungkinan saja mengapa mereka menangis. Mereka menangis mungkin kerana:
1. Lapar
2. Mengantuk
3. Sakit
4. Inginkan perhatian

Memang mereka tidak boleh bercakap dan itu sahaja 'body language' yang boleh disampaikan supaya ibu mereka memahami kehendak mereka. Tapi kenapa masih ramai ibu yang masih tidak memahami kehendak bayi mereka?

Mengikut pengalaman saya dan dari sumber bacaan, bayi lelaki lebih kerap minum susu berbanding bayi perempuan. Dan bertambah kerap jika minum susu ibu. Ini kerana susu ibu lebih mudah dihadamkan. Semasa ingin menyusukan bayi, lihat masa dan 3 jam dari masa tersebut bayi anda akan mula menangis untuk menyusu semula. Bersedia untuk menyusukan bayi sebelum mereka menangis.

Selain itu juga, jika diperhatikan bayi hanya boleh bertahan maksimum selama 3 jam sahaja tanpa tidur dan minum susu. Selepas itu, mereka akan mula menangis sebagai isyarat bahawa mereka mahu ditidurkan dan ingin menyusu. Jika bayi anda telah lama berjaga, tidurkan mereka. Jangan biarkan mereka mula meragam. Bayi perlukan rehat yang secukupnya dan mereka akan tidur setiap 2-3 jam selepas berjaga.



Bayi juga hanya boleh bertahan selama 1 jam tanpa perhatian dan ini adalah maksimum bagi mereka. Tak percaya?

Selepas bayi anda bangun dari tidur, susu dah diberikan, anda telah sendawakan mereka cuba biarkan bayi anda tanpa ada apa-apa disekitar mereka. Dalam tempoh 15 minit pertama mereka akan mula bersuara seolah-olah memanggil orang. Dan sekiranya tiada maklumbalas dari sekitar mereka dalam masa 5 minit hingga 10 minit, mereka akan mula menangis untuk diberikan perhatian.

Jika bayi anda masih menangis tanpa henti dan menolak susu, hendak ditidurkan juga masih menangis, cuba anda ketuk perlahan-lahan perut anak anda. Bunyi yang dihasilkan kosong bermakna anak anda mengalami kembung perut.

Apa yang anda perlu buat, letakkan minyak bayi pada telapak tangan anda dan gosokkan. Kemudian sapukan pada perut bayi anda. Dan berikan 'gripe water' mengikut sukatan yang ditetapkan. Insyallah dalam masa 15 minit hingga 20 minit mereka akan berhenti menangis. Dalam masa tersebut tiarapkan bayi dipeha anda. Usapkan belakang mereka.

Mereka hanya menangis kerana ingin memberitahu sesuatu kepada ibu mereka. Jika 4 perkara diatas anda dapat atasi sebelum mereka menangis, bayi anda tidak akan banyak kerenah dan mudah dijaga. Kita pun senang.

Bayi tidak pandai meragam jika kita tahu untuk mengatasi tangisan mereka. Cubalah dan anda akan mudah menguruskan rumah tangga.

2 comments:

  1. Maklumat seperti ini perlu juga diketahui setiap orang tidak kira lelaki & perempuan..by the way,its really something new that im learning from yr blog =)

    ReplyDelete
  2. yup agree...btw i like share my knowledge n info. as i always said..sharing is caring :)

    ReplyDelete