Sunday 15 May 2011

Tips untuk mengelak sembelit

Sembelit boleh mengakibatkan luka kecil disekitar lubang dubur dan menyakitkan bayi anda. Dan kerana itu juga ia boleh menyebabkan bayi anda trauma dan menangis tanpa henti ketika membuang air besar.

Berikut beberapa tips ingin saya kongsi bersama untuk mengelakkan sembelit:

1. Amalkan pengambilan 'gripewater' setiap pagi dan malam mengikut sukatan yang dibetul. Ia bagus dijadikan amalan untuk bayi yang dalam proses pembesaran. Amalan memberikan Gripewater kepada bayi anda boleh mengelakkan sembelit, kembung dan ketidakselesaan semasa gigi hendak tumbuh.
2. Sekiranya bayi anda telah mula memakan makanan pepejal, guna jari anda untuk menyuap mereka. Ini kerana terdapat satu jenis cecair dihujung jari anda yang berfungsi untuk memudahkan penghadaman.
3. Berikan sekurang-kurangnya 1 oz jus buah-buahan seperti kiwi, betik, anggur, pisang yang tidak mempunyai bahan pengawet setiap pagi. Ini kerana jus-jus ini bertindak sebagai bahan lawas.
4. Kunyahkan makanan bayi anda dan berikan kepada mereka (andaikan anda sebagai pengisar makanan anak anda). Bayi yang masih belum mempunyai gigi tidak dapat menguyah makanan walaupun yang lembut dengan baik. Jadi anda boleh membantu mereka dan makanan tersebut mudah dihadamkan.

Ingat, sembelit menyiksakan bayi anda. Oleh itu, elakkan trauma sembelit bayi anda. Amalkan dan anda tidak perlu khuatir tentang sembelit. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment