Monday 23 May 2011

Pelat bukan pertuturan yang baik

Kerana terlalu manja dan sayangkan anak, ibu bapa kadang-kadang bercakap bahasa pelat seakan-akan ingin bermanja dengan anak-anak mereka. Tahukah anda bahawa dengan berkomunikasi secara pelat anda membentuk pemikiran yang bercanggah dan konflik perkembangan akan berlaku pada anak anda.

Bayi dan kanak-kanak akan mula memahami keadaan seawal 2 bulan dan mereka akan memberikan tindakbalas seawal 2 bulan setengah. Setiap perkara baru yang diterima dari pandangan dan pendengaran akan dirakam dalam minda mereka.

Sekiranya si ibu bertutur "anak mama nak matan atau mamam?" itu adalah perkara pertama yang diterima dan disimpan. Dan si bapa pula akan bertutur dengan ayat yang sama "anak ayah dah makan?". Si bayi atau kanak-kanak tersebut telah menerima perkataan pertama tadi akan mula bingung yang mana satu harus diikut.

Ini kerana mereka minda mereka belum mampu memproses maklumat yang sama tapi bercanggahan perkataan. Dan kesannya anak anda akan mula bercakap pelat pada perkataan pertama mereka.

Apabila anak anda pelat bertutur, dan ia akan berterusan sehingga mereka memasuki alam persekolahan. Pertuturan mereka akan sukar difahami dan akan menjadi bahan ejekan teman-teman mereka

Oleh itu, elakkan percanggahan dalam minda mereka semasa mereka mula belajar bertutur. Didik dan bertutur dengan perkataan yang betul dan sempurna agar anak anda tertib bertutur.

Bijak mereka adalah kerana asuhan anda.

No comments:

Post a Comment